Persbericht toegankelijkheidspluim 2011

SGB Stichting Gehandicaptenbelangen Baarn

Postbus 394, 3740 AJ Baarn, tel. 035 – 541 67 24 (dhr Verkade, voorzitter)

Persbericht

De Stichting Gehandicaptenbelangen Baarn (SGB) heeft in de Week van de Toegankelijkheid op 11 oktober de SGB-Toegankelijkheidspluim 2011 uitgereikt. Deze jaarlijkse onderscheiding wordt gegeven aan bedrijven, soms na een verbouwing, die voor een goede toegankelijkheid hebben gezorgd van hun pand.

In de Landelijke Week van de Toegankelijkheid besteedt de Stichting Gehandicaptenbelangen Baarn (SGB) aandacht aan de toegankelijkheid van winkels en andere ondernemingen in Baarn. Zij doen dit door een Toegankelijkheidspluim uit te reiken. Dit jaar gaat de pluim naar Kampeerterrein De Zeven Linden. De SGB-Toegankelijkheidspluim, die al vele jaren in Baarn en Lage Vuursche is uitgereikt, werd nu wederom uitgereikt op dinsdag 11 oktober 2011, een week later dan normaal vanwege vakanties.

Dit jaar was het landelijk thema ”Naar Buiten! Toegankelijkheid van straat tot Natuur”. Ook mensen met een beperking moeten kunnen recreëren en in staat zijn om, in de natuur,op vakantie te gaan naar een camping, die voorzieningen heeft om een minder valide in staat stellen te gaan kamperen.

In het begin van dit jaar is er een verzoek bij de SGB gekomen om de camping in de omgeving van Baarn te bekijken en beoordelen. Aan dit verzoek is voldaan door twee van onze bestuursleden Mw. Braakman en Mw. Verwoerd. Dit was Kampeerterrein De Zeven Linden, Zevenlindenweg 4 in Baarn.

Wij waren aangenaam verrast. Men kan de receptie van de camping gemakkelijk betreden, is dus ook voor een rolstoeler erg eenvoudig. De paden zijn goed te berijden voor een scootmobiel, rolstoel en rollator en ook de kampeer plaatsen zijn goed bereikbaar en voorzien van Electra en water is dicht in de buurt.

Er is aangepast sanitair, een invalide toilet en douche plus wastafel.

Men kan in de omgeving goed recreëren.

Namens de SGB hebben mw. Petra Verwoerd en dhr. Dik Wentink de onderscheiding uitgereikt aan de beheerder dhr. P.A.C.L. van Gestel.

Bij de uitreiking was tevens aanwezig onze voorzitter dhr. Simon Verkade.

De ‘Pluim’ bestaat uit een pluimig bloemstuk vergezeld van een oorkonde en wordt toegekend voor panden die ook voor mensen met een handicap goed toegankelijk zijn.

Met deze Toegankelijkheidspluim wil de SGB haar waardering uitspreken voor de moeite die is gedaan om een goede toegankelijkheid en bruikbaarheid te realiseren voor iedereen.

Deze ‘SGB-Toegankelijkheidspluim wil tevens een stimulans zijn voor andere ondernemers die plannen hebben om hun pand te veranderen om daarbij aandacht te hebben voor de toegankelijkheid en bruikbaarheid voor iedereen.

Bij de gemeente is een gratis brochure getiteld “Kan iedereen naar binnen?” verkrijgbaar met daarin aandachtspunten voor winkels, restaurants, cafés, e.d. bij een renovatie of verbouwing.